aanwezig zijn op het marktplein van de spiritualiteit

2017-02-26 12.44.36Wat doet een christelijk centrum op de paranormaalbeurs? Voor beide wereld een botsende werkelijkheid, die mooie gesprekken en ontmoetingen oplevert. Met enkele vrijwilligers stond ik eind februari op de paraviewbeurs in Hilversum. Tussen een sjamaan, een auralezer, een engelenhealer en een medium. Zomaar een greep uit de ons omringende stands.

We waren daar als ‘collega-standhouder’ en dus letterlijk een ‘kraampje op de markt van de spiritualiteit’. Op deze manier aanwezig zijn alleen al is mooi, we hebben een aanbod wat anders niet te horen zou zijn op deze plek.

Onvoorwaardelijke liefde

Tientallen jaren stonden christenen bezoekers voor de deur van deze beurzen te waarschuwen. Veel standhouders hebben dit meegemaakt en komen even langs. Hoe zit dat? Veroordelen we hen nog steeds? Een oordeel is makkelijk te maken, maar geen oordelen geeft ruimte voor een echte ontmoeting. Ik geloof in de onvoorwaardelijke liefde die Hij heeft voor iedere mens. Onze aanwezigheid zonder te oordelen maakte ruimte. Voor mij is het een logische plek om te zijn, want daar komen mensen die zoeken en die geloven dat er meer is tussen hemel en aarde! Ik geloof in die machtige God als schepper van hemel en aarde. Hij is niet gelijk aan de kracht van het kwaad, want is Lucifer niet een engel, een geschapen wezen? Daarom is hij niet gelijk aan God! en is het ook niet spannend.

Donker en licht

Maar, zeggen christenen dat is het terrein van Satan. Daar is het donker is dat niet gevaarlijk? Hier vind ik in het christelijk geloof juist een bevrijdend andere blik; Is niet het kwade in ieder van ons aanwezig? En leert het christelijk geloof juist niet dat door Jezus en de werking van de Heilige Geest, God het goede wil geven? Ons leven wil herscheppen? Hebben wij dat niet allemaal nodig? Ik, jij, de bezoeker van kerk of paranormaalbeurs, de dominee of het medium? De onvoorwaardelijke liefde van God is gelijk beschikbaar voor ieder van ons. Wij zijn allemaal kinderen van God geschapen naar zijn beeld: goed….maar, in ons allemaal is er goed en kwade aanwezig. het is een strijd in ons. Hoe makkelijk is het om het kwade bij de ander aan te wijzen en veroordelen en de persoon af achaten-suisse.com te wijzen? Hoe heilzaam is het om het goede te zoeken in elkaar en naar het goede te wijzen. En het goede is ook daar aanwezig. Jezus is een bekende! Zijn ‘energie’ in paranormaal jargon is bekend en geliefd. Ook bij Jolande, zij zei: “de energie van Jezus is zo zacht, zo liefdevol. Als hij komt is er zoveel liefde, hij komt altijd aan mijn rechterzijde.” Die woorden deden mij denken aan psalm 139 en die mocht ik aan haar meegeven.

“Klom ik op naar de hemel – u tref ik daar aan. Daalde ik af naar het dodenrijk – u bent daar.  Al verhief ik mij op de vleugels van de dageraad, al ging ik wonen voorbij de verste zee, ook daar zou uw hand mij leiden, zou Uw rechterhand mij vasthouden.” Psalm 139: 8-10

Kerkverlaters

Onder de bezoekers zijn er velen met christelijke wortels. Veel bezoekers zijn ook opgejaagd, moegestreden, teleurgesteld, ziek…Zo ontmoette ik Willem. Hij was christelijk opgevoed, maar had het geloof vaarwel gezegd. Met zijn vrouw bezocht hij de beurs. Hij wist  alle oordeels-woorden nog uit zijn hoofd, dat bracht hem niet dichterbij God. Zijn worsteling met die woorden bracht hem niet dichterbij. Hoe wel? Een ervaring van liefde en genade…wij mochten dat letterlijk voor hem zijn die zaterdag en met hem bidden.

Visie voor spirituele zoekers en paranormale mensen

Ja, we mochten in naam van Jezus bidden voor mensen op de beurs. Daarbij nodigen we de Heilige Geest uit, wat hebben we hem veel ervaren op de beurs. Volgend op het artikel over Tjitske en de meditatiecursus, mag ik nu in het meinummer van Paravisie een artikel schrijven over die Geest, die uitgestort werd met het pinksterfeest. Wat betekent de Heilige Geest voor jou? Heb jij ervaring met die geest, die je wilt delen met ons? Een ervaring die paranormale mensen kan helpen de christelijke spiritualiteit te begrijpen en te volgen? Ik hoor het graag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *